Uvod

Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u daljnjem tekstu: Zavod) omogućava elektroničko poslovanje između Zavoda i korisnika njegovih usluga. Usluga e-prijave (u daljnjem tekstu: Usluga) omogućava prijavu početka poslovanja i sve promjene tijekom poslovanja kao i prijave, promjene i prestanak osiguranja za svoje radnike/ice, i to 24 sata na dan, 7 dana u tjednu, bez potrebe dolaska na šalter Zavoda.

Usluzi možete pristupiti u bilo kojem trenutku otvaranjem adrese u internet pregledniku (uz prethodno obavljenu registraciju putem pristupnog lista ili modula za brzu registraciju):

https://lana.mirovinsko.hr/

Usluga omogućava predaju sljedećih elektroničkih prijava u sustav mirovinskog osiguranja Zavoda:

Sadržaj i izgled obrazaca e-prijava (u daljnjem tekstu – prijava) propisan je Pravilnikom o vođenju matične evidencije Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje. Uz mogućnost predaje elektronički potpisanih prijava putem interneta u sustav mirovinskog osiguranja, usluga nudi i sljedeće:

Usluga je namijenjena sljedećim obveznicima:

Prijavljivanje pomoraca u međunarodnoj plovidbi

Od 1. siječnja 2014. usluga e-prijave omogućava uspostavljanje e-prijava i za pomorce, članove posade broda u međunarodnoj plovidbi iz članka 16. Zakona o mirovinskom osiguranju ("Narodne novine" br.157/13.- u daljnjem tekstu Zakon) i članka 129. Pomorskog zakonika ("Narodne novine" br. 181/04.,76/07.,146/08.,61/11., i 56/13.- u daljnjem tekstu PZ).

Člana posade broda u međunarodnoj plovidbi na obvezno mirovinsko osiguranje u Zavodu može prijaviti:

U postupku registracije za uspostavljanje prijava na mirovinsko osiguranje elektroničkim putem za pomorce članove posade broda u međunarodnoj plovidbi potrebno je obratiti pozornost na posebnosti pri popunjavanju podataka u Pristupnom listu i pri popunjavanju podataka u e-prijavama.

E-prijave mogu podnositi svi obveznici koji raspolažu odgovarajućom elektroničkom opremom i kojima je dodijeljen kvalificirani certifikat kojim se potvrđuje napredni elektronički potpis u skladu s odredbama Zakona o elektroničkom potpisu i koji su u Zavodu registrirani kao korisnici usluge podnošenja elektroničke prijave,

Kako postati korisnik/ica usluge

Korisnik/ica Usluge može biti pravni zastupnik (direktor/ica, vlasnik/ica obrta, član/ica uprave,..) ili posrednik/ica ovlašten/a od strane poreznog obveznika (npr. knjigovodstveni servis). Potrebno je ispuniti nekoliko preduvjeta za uspješno korištenje Usluge:

Tehnički preduvjeti

Minimalni tehnički preduvjeti potrebni za korištenje Sustava:

img

Podržanost internet preglednika

img Google Chrome Podržan na Windows i Linux operativnim sustavima.
img Internet Explorer Podržan na Windows operativnim sustavima. Podržane verzije: 8, 9, 10, 11.
img Microsoft Edge Nije podržan.
img Mozilla Firefox Podržan na Linux operativnim sustavima.
Na Windows operativnim sustavima podržan rad s uređajima Gemalto i Safenet (eToken).
img Safari Podržan na Mac OS X.
img Opera Nije podržan.

Digitalni certifikati

Potpisivanje prijava u aplikaciji e-prijave izvršava se elektroničkim potpisom. Za elektronički potpis koriste se kvalificirani poslovni certifikati izdani od FINA-e, a mogu biti izdani korisniku/ici na čip kartici ili USB sticku.

Kvalificirani certifikat je elektronički zapis koji jedinstveno povezuje identitet fizičke osobe s kriptografskim ključem koji se koristi za elektroničko potpisivanje i/ili enkripciju sadržaja prijave.

FINA je preko Registra digitalnih certifikata jedini pružatelj usluga certificiranja u RH. Više informacija o digitalnim certifikatima nalazi se na FINA web stranicama i FINA RDC stranicama.

Za nabavu certifikata potrebno je FINA-i predati zahtjev za izdavanje poslovnih digitalnih certifikata. Neke poslovne banke (ZABA, RBA, PBZ) na svojim čip karticama ili drugim medijima za pohranu certifikata pored certifikata banke nude i opciju dodatnih certifikata FINA-e koji se mogu koristiti i za uslugu e-prijave (B2G).

Nakon preuzimanja digitalnih certifikata potrebno je instalirati programsku podršku za čip kartice ili USB token FINA ili poslovnih banaka prema dobivenim uputama.

FINA upute i instalacijska podrška

Ukoliko želite koristiti FINA certifikat u sklopu B2G usluge vaše banke ovo su web adrese programske podrške i uputa za neke od poslovnih banaka koje pružaju B2G uslugu

Napomena: ovo nisu jedine poslovne banke koje pružaju B2G uslugu. Provjerite s vašom bankom pruža li B2G uslugu

ZABA upute i instalacijska podrška

RBA upute i instalacijska podrška

PBZ upute i instalacijska podrška

Instalacija podrške za kriptografske uređaje

Java programska podrška

Registracija

Preduvjet za korištenje Usluge je prethodno obavljena registracija.

Registracija se može izvršiti na dva načina:

Usluzi mogu pristupiti samo korisnici/ice koji/e imaju kvalificirani poslovni certifikat. Kvalificirani poslovni certifikat se izdaje pripadajućim osobama poslovnog subjekta.

Brza registracija

Moguće je napraviti brzu registraciju bez potrebe za popunjavanjem i podnošenjem pristupnog lista.

Brza registracija može se obaviti samo za osobe koje imaju poslovni certifikat koji je izdan za poslovni subjekt za kojeg se želi koristiti usluga (OIB obveznika iz poslovnog certifikata mora biti isti OIB-u obveznika za kojeg se vrši registracija).

Sustav će automatski prepoznati vaš certifikat i omogućiti vam da na početnom ekranu kliknete na opciju “Brza registracija”. Ukoliko vam je onemogućena opcija brze registracije, to znači da sustav nije ispravno detektirao važeći poslovni certifikat. U tom slučaju provjerite ispravnost instalacije programske podrške za vaš kriptografski uređaj na kojem se nalaze certifikati.

img

Nakon što kliknete na link “Brza registracija”, sustav će automatski povući podatke iz vašeg certifikata i popuniti dio podataka na formi za brzu registraciju. Korisnik/ica treba još unijeti podatke o matičnom broju, radi li se o ovlaštenju za sjedište obveznika, e-mail adresi i telefonu te kliknuti na “Nastavak”.

Kod polja "Sjedište obveznika" odaberite DA ukoliko registrirate sjedište pravne osobe u RH ili obrta. Odaberite NE ukoliko registrirate poslovnu jedinicu pravne osobe ili izdvojeni pogon obrta.
Obveznici-samostalne profesionalne djelatnosti molimo odaberite NE.
Za sjedišta će se podaci o nazivu obveznika, adresi i šifri NKD kod popunjavanja obrasca eM-11P (prijava obveznika) preuzimati iz OIB sustava Porezne uprave, odnosno ISOR sustava obrtnog registra Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

img

Na kraju, elektronički pristupni list potrebno je potpisati naprednim elektroničkim potpisom.

img

Ukoliko je potpisivanje uspješno završilo bit ćete automatski prijavljeni i preusmjereni na glavni izbornik Sustava.

Imate problema s potpisivanjem pristupnog lista? Pogledajte ovdje.

Pristupni list

Obrazac za unos Pristupnog lista javno je dostupan te za njegovo popunjavanje nije potreban pristup korištenjem digitalnog certifikata. Ukoliko se u sustav prijavite s digitalnim certifikatom, imate mogućnost popunjavanja e-pristupnog lista.

Ukoliko ne posjedujete novi profil certifikata i ne možete izvršiti brzu registraciju, tada morate pristupiti popunjavanju Pristupnom lista. Pristupnom listu možete pristupiti klikom na opciju “Pristupni list” na početnom ekranu:

img

Ispunjeni Pristupni list potrebno je ispisati i potpisati od strane osobe ovlaštene za zastupanje poslovnog subjekta i predati na šalter najbliže područne službe/ureda ili ispostave Zavoda. E-pristupni list potpisuje se naprednim elektroničkim potpisom i šalje automatski kroz sustav te ga nije potrebno predavati na šalteru Zavoda.

Uz Pristupni list obavezno se prilaže punomoć (u slučaju dodjele ovlaštenja drugom poslovnom subjektu) i ostala obavezna dokumentacija.

Uz navedenu osnovnu svrhu, prijavu prava za novog korisnika, Pristupnim listom može se:

Prava, obveze, uvjeti korištenja usluge opisani su u općim uvjetima korištenja usluge e-prijave.

Postupak prijave prava, dodavanja ovlaštenja postojećem korisniku, opoziva prava i opoziva ovlaštenja pokreće se predajom popunjenoga, potpisanoga i ovjerenog Pristupnog lista.

Potpisivanjem Pristupnog lista od strane ovlaštene osobe Zavoda i ažuriranjem ovlaštenja, osobe navedene u točki 2. Pristupnog lista, ovisno o odabranoj opciji:

Pristupni list zaprima ovlašteni radnik Zavoda, referent koji radi na poslovima obrade i zaprimanja elektroničkih prijava u Odjelu matične evidencije područne službe/ureda ili u ispostavi Zavoda.

Ako radnik Zavoda utvrdi da nisu ispunjeni uvjeti za korištenje usluge, Pristupni list (s priloženom punomoći) vraća podnositelju uz usmeno obrazloženje.

E-pristupni list obrađuje se elektronički te se o statusu njegove obrade (prihvaćen ili odbijen) dostavlja e-mail obavijest na e-mail adrese korisnika navedenih na pristupnom listu.

Popunjavanje pristupnog lista

Popunjavanje pristupnog lista zamišljeno je kao slijed akcija koje korisnika vode do završnog generiranja pristupnog lista. Tako korisnik mora proći sljedeće korake:

Unos obveznika

img

Ekran za dodavanje novog obveznika

Naziv obveznika Unosi se naziv obveznika doprinosa (pravne osobe, podružnice, fizičke osobe ili drugog podnositelja prijave). Pod nazivom obveznika doprinosa podrazumijeva se naziv tvrtke (pravne ili fizičke osobe). Ako pravna osoba ima osnovane podružnice, tada se unosi naziv podružnice. Za osiguranike/ice samostalne obveznike doprinosa za mirovinsko osiguranje, uz naziv tvrtke – djelatnosti, unosi se prezime i ime osiguranika/ice.

Matični broj poslovnog subjekta / MBG obveznika / Sistemski porezni broj obveznika Prema vrsti obveznika za koje se obavlja registracija upisuje se odgovarajući podatak.

Matični broj poslovnog subjekta (broj iz Obavijesti Državnog zavoda za statistiku o razvrstavanju poslovnog subjekta prema NKD-u) upisuje se za :

MBPS sadrži osam znamenaka za broj i četiri znamenke za podbroj. Ako MBPS obveznika sadrži sedam mjesta, potrebno je broj upisati s vodećom nulom. MBPS obrtnika počinje s vodećom znamenkom 9, a samostalnih profesionalnih djelatnosti s vodećom znamenkom 8.

Matični broj građana obveznika doprinosa upisuje se za :

Sistemski broj / porezni broj dodijeljen od Porezne uprave koji sadrži trinaest znamenaka upisuje se za:

Iz unesenog matičnog broj obveznika u pristupnom listu izvodi se ovlaštenje fizičkoj osobi korisniku poslovnog certifikata za uspostavljanje e-prijava za obveznike navedene u pristupnom listu i nije ga moguće mijenjati u aplikacijama za popunjavanje e-prijava. U slučaju pogrešnog unosa potrebno je ponovno popuniti pristupni list s ispravnim podatkom matičnog broja obveznika i predati ga na šalter područne službe/ureda ili ispostave.

OIB obveznika Unosi se osobni identifikacijski broj obveznika doprinosa za kojeg se obavlja registracija za uspostavljanje e-prijava na mirovinsko osiguranje.

Sjedište obveznika Odaberite DA ukoliko registrirate sjedište pravne osobe u RH ili obrta. Odaberite NE ukoliko registrirate poslovnu jedinicu pravne osobe ili izdvojeni pogon obrta.
Obveznici-samostalne profesionalne djelatnosti molimo odaberite NE.
Za sjedišta će se podaci o nazivu obveznika, adresi i šifri NKD kod popunjavanja obrasca eM-11P (prijava obveznika) preuzimati iz OIB sustava Porezne uprave, odnosno ISOR sustava obrtnog registra Ministarstva gospodarstva, poduzetništva i obrta.

Mogućnost unosa prijava za pomorce Odabire se samo ako je za unesenog obveznika potrebno omogućiti unos prijava za pomorce članove posade broda u međunarodnoj plovidbi (u pravilu se radi o lučkim kapetanijama ili brodarima).

Nakon što korisnik popuni sve potrebne podatke o obvezniku klikom na gumb:

Dodjela/opoziv ovlaštenja

Korak dodjele ovlaštenja omogućuje unos korisnika koji će za navedenoga poslodavca imati mogućnost podnašanja prijava u sustavu, isto tako omogućuje unos korisnika kojemu se dodijeljena ovlaštenja ukidaju.

Početni ekran omogućuje pretraživanje korisnika u bazi certifikata FINA-e tzv. javnog imenika FINA certifikata.

img

Sustav će za navedeno ime i prezime pretražiti bazu poslovnih FINA certifikata i ponuditi one koji odgovaraju zadanom kriteriju. Osobni certifikati ne mogu se koristiti. Ovaj proces može potrajati nekoliko sekundi. Obvezno je upisati e-mail adresu ili ime i prezime.

Za certifikate izdane nakon 30.10.2017. molimo odaberite pretraživanje prema e-mail adresi sadržanoj u certifikatu. Zbog ograničenja FINA baze ove certifikate nije moguće pretraživati prema imenu i prezimenu.

U padajućem izborniku pod “Način pretraživanja baze certifikata” postoje četiri mogućnosti odabira - prema e-mail adresi te tri opcije za pretraživanje prema imenu i prezimenu. Kod pretraživanja prema e-mail adresi prikazat će se certifikati koji sadrže navedenu e-mail adresu. Za uneseno ime i prezime, npr. Ana Vuk, sustav će pretraživati certifikate na sljedeći način:

Opcije “Ime i prezime počinje s unesenim tekstom” i “Ime i prezime glasi točno kao što je upisano” koriste se ukoliko sustav za opciju “Ime i prezime sadrži uneseni tekst” vrati veći broj rezultata, a među njima nema podataka o traženom certifikatu. Radi se o tehničkom ograničenju kod dohvata iz FINA baze.

img

Nakon uspješne pretrage certifikata, korisniku preostaje samo unos potrebnih podataka i odabir dodjele / opoziva / izmjene ovlaštenja, odabir može li ovlaštena osoba upravljati daljnjim ovlaštenjima tj. dodjeljivati ih trećim osobama te mogućnost uvida u očevidnik osoba s invaliditetom zaposlenih kod obveznika odabranih u prethodnom koraku. Klikom na ikonu img, korisnik se vraća na prethodni ekran pretrage.

Mjesto i datum

Unosi se mjesto popunjavanja koje će biti ispisano na generiranom pristupnom listu. Datum se automatski pohranjuje.

img

Pohrana dokumenta

Od korisnika se traži upis sigurnosnog niza te se klikom na gumb nastavak prethodno upisani podaci pristupnog lista pohranjuju u bazu podataka.

img

U slučaju predaje e-pristupnog lista, dodatno se prikazuje polje za kopiranje priloga (punomoći) uz pristupni list.

img

Nakon pohrane e-pristupnog lista prikazuje se sučelje za njegov elektronički potpis.

img

Ispis dokumenta

Posljednji korak unosa pristupnog lista je generiranje u PDF obliku. Na ovom mjestu je dostupan zadnje uneseni pristupni list.

img

Predaja pristupnog lista

Pristupni list je potrebno ispisati, potpisati i predati na šalter najbliže područne službe/ureda ili ispostave Zavoda. Zaprima ga ovlašteni radnik Zavoda, referent koji radi na poslovima obrade i zaprimanja elektroničkih prijava u Odjelu matične evidencije područne službe/ureda ili u ispostavi Zavoda.

Ako radnik Zavoda utvrdi da nisu ispunjeni uvjeti za korištenje usluge, Pristupni list (s priloženom punomoći) vraća se podnositelju uz usmeno obrazloženje.

E-pristupni list šalje se elektronički te ga nije potrebno fizički predavati na šalter Zavoda.

E-pristupni list

Ukoliko ste u sustav prijavljeni s važećim poslovnim certifikatom, prilikom popunjavanja pristupnog lista u dijelu "Pohrana" možete kopirati priloge, čime se formira e-pristupni list. Prilozi se dostavljaju u digitalnom obliku, u PDF ili JPEG formatu, rezolucije 120dpi. Možete poslati maksimalno 6 datoteka, ukupne veličine do 5 MB. U kasnijem koraku se e-pristupni list elektronički potpisuje. E-pristupni list automatski se predaje kroz sustav te ga nije potrebno ispisivati i fizički predavati na šalter Zavoda. Nakon što e-pristupni list obrade operateri Zavoda, o tome ćete primiti e-mail obavijest na adresu (ili adrese) navedene u dijelu "Korisnici".

Ukoliko iz nekog razloga želite predati "papirnati" pristupni list, molimo preskočite odabir datoteka u dijelu "Pohrana".

Pomorci u međunarodnoj plovidbi

U obilježje OBVEZNICI potrebno je upisati:

Mogućnost unosa prijava za pomorce - potrebno je odabrati DA

U obilježje KORISNICI potrebno je upisati:

Osnove rada sa sustavom

Kako bi započeli rad s aplikacijom, potrebno vam je računalo koje zadovoljava tehničke preduvjete, osnovna znanja korištenja računala, instaliran internet preglednik, java programsku podršku, preglednik pdf dokumenata i digitalni certifikat izdan od strane FINA-e.

Na sve linkove (tekstualni linkovi, navigacijski gumbi, gumbi za određene akcije pohranjivanja, ažuriranja i sl.) unutar aplikacije dovoljno je kliknuti samo jednom. Dvostruki klik uobičajen je za Desktop aplikacije i nije poželjan unutar web aplikacija.

Za navigaciju unutar sustava potrebno je koristiti navigacijske izbornike unutar aplikacije i izbjegavati korištenje “Back” i “Forward” gumbiju vašeg internet preglednika.

Prijava u sustav

Prije same prijave u sustav korisnik mora biti registriran. Registracija se vrši putem brze registracije ili popunjavanjem pristupnog lista. Da biste izvršili prijavu u sustav najprije odabirete certifikat s kojim se želite prijaviti. Kliknite na željeni certifikat i zatim potvrdite klikom na “OK”.

img

Ne prikazuje vam se dijalog za odabir certifikata? Pogledajte ovdje.

Nakon odabira certifikata potrebno je unijeti PIN za pristup kriptografskom uređaju (kartica ili USB stick) na kojem se nalazi vaš certifikat. Unesite PIN i potvrdite klikom na “OK”.

Budite pažljivi prilikom unosa PIN-a. Ako (n) puta zaredom unesete pogrešan PIN vaš kriptografski uređaj će se zaključati. (Broj mogućih pokušaja unosa pogrešnog PIN-a ovisi o vrsti kriptografskog uređaja kojeg koristite. Obično se radi o 3 ili 5 dozvoljenih pokušaja).

Zaključali ste kriptografski uređaj? Pogledajte ovdje.

img

Ukoliko je vaša prijava uredno prošla, prikazat će vam se početni ekran kao na slici ispod. Dovoljno je kliknuti na “Prijava” kako bi vam se prikazao glavni izbornik aplikacije.

img

Odjava iz sustava

Odjava iz sustava

Da biste se odjavili iz sustava dovoljno je zatvoriti internet preglednik. Međutim, takav način odjave nije praktičan ukoliko možda koristite mogućnost rada s više istovremeno uključenih kriptografskih uređaja. U tom slučaju koristite link za odjavu unutar sustava koji će očistiti SSL međuspremnik vašeg internet preglednika i omogućiti vam novu prijavu s drugim uređajem

Google Chrome službeno ne podržava ovakav način brisanja SSL međuspremnika, pa ćete u slučaju tog preglednika za pravu odjavu morati zatvoriti preglednik.

img

Glavni izbornik aplikacije

Glavni izbornik aplikacije sastoji se od 6 glavnih cijelina:

1. Podizbornici kojima se pristupa klikom na pojedinu ikonu.

2. Ime, prezime i OIB trenutno prijavljenog korisnika/ice s odabranim ovlaštenjem. Ukoliko posjedujete ovlaštenja za više obveznika, klikom na strelicu dobivate mogućnost odabira drugog ovlaštenja.

3. Navigacijska traka - prikazuje nam u kojem se modulu nalazimo.

4. Brzi izbornik - dostupan je unutar svakog otvorenog ekrana. Pomoću njega moguće je brzo i jednostavno pristupiti svakom modulu unutar sustava.

5. Opcije aplikacije, poruke, politika potpisa, upute i odjava, ažuriranje korisničkih kontakt podataka - omogućuju konfiguriranje opcija aplikacije, pristup pregledu pristiglih poruka, politici potpisa i uputama te odjavu iz sustava.

6. Poruke - ukoliko imate nepročitanih poruka, na ovom će mjestu biti prikazan ukupni broj nepročitanih poruka, a klikom na ikonu otvara se padajući izbornik s nepročitanim porukama (klikom na naslov poruke otvorit će se dijalog sa sadržajem poruke).